Stiftelsen Henrik Superman stödjer barn som drabbats av cancer och deras familjer

OM STEFAN ALEXIS

Konstnär som donerat till Art for Charity

Stefan Alexis

Titel: Utan titel
Teknik: olja på duk
Mått: 20 x 16
Pris: 4 000 kr
Länk: stefan-alexis.com

Född 1970
Yrkesverksam i Stockholm

Ett urval utställningar

Galleri Helle Knudsen, Stockholm – 2002, 2006, 2008, 2015
Galleri Palm Falsterbo – 2006, 2008, 2010
Stockholm Art Fair – 2002, 2005, 2011
Art & Form
Hyresgästernas Riksförbund
Premiepensionsmyndigheten
Galleri Sjöhästen
Stadshuset i Nyköping
Landstinget
Sörmlands museum
Sörmlandssalongen

UTBILDNING

Konstskolan Basis 1990-1992
Studier i konstvetenskap och filosofisk estetik vid Stockholms Universitet 1992-1998
Fil. kand. i konstvetenskap 1996

”Att idag syssla med att måla estetiskt tilltalande, föreställande landskap är egentligen konstnärligt ohållbart. Det jag gör är som att, penseldrag för penseldrag, minutiöst måla in sig i ett hörn, ett hörn som samtiden sedan länge har, eller borde ha, övergett. 

Ändå - jag vet inte om det finns något där, men ofta slås jag av att mitt skapande handlar om motsatser. Jag balanserar på gränsen till det meningslösa, intetsägande, samtidigt som jag letar efter något fundamentalt. 

Varför vill jag att mina bilder ska uppfattas som vackra? Ja visst, den estetiskt tilltalande, föreställande bilden kan effektivt ge betraktaren en tacksam ingång, men till vad? Ett tomt landskap, en illusion på en platt yta. Å andra sidan känns det ibland som att bilden av ett fält, en skogsdunge, en liten vattenspegling, infiltreras av mening, om än diffus och undflyende. Meningen finns där, tänker jag då, nära ingenstans, i tomrummets nyanser i landskapet.

På sätt och vis är motivet i sig oviktigt, det är snarare som att landskapet för mig blir ett närmast tvingande val i sin opersonliga och opolitiska neutralitet. Samtidigt kan landskapet vara fyllt med diffusa möjligheter till personliga associationer. Vi känner igen och minns egna landskap och bilder ur konsthistorien.

Att bilderna ser ut som suddiga, detaljlösa fotografier ger även det ett associativt, nästan drömskt intryck. Det kan också ses som att bilden är väg att försvinna, tömmas på betydelse. Motivet har börjat lösas upp i ett estetiskt raster eller en blank yta. Min teknik blir då ett mekaniskt och kontrollerat redovisande - kyligt och neutralt framställda landskapsbilder tömda på egentligt motiv och mening. 

Och ändå. Ändå finns det något där, som en vacker förnimmelse jag inte riktigt förstår. Bortom banaliteter och manipulationer. Det är väl där det ordlösa börjar, det jag inte kan sätta fingret på. Ibland känns det som att jag är något på spåren. 

Så jag fortsätter måla.”